ثبت شرکت سورن
ثبت شرکت سورن
ثبت شرکت سورن
تهران : هفت تیر, خیابان بهارمستیان, پلاک۴۵, طبقه۳, واحد ۱۱

آشنایی کامل با هزینه ثبت شرکت در سال 1402

آشنایی کامل با هزینه ثبت شرکت در سال 1402

ثبت شرکت یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به ایجاد کسب و کارهای مختلف است. تا زمانی که شرکت خود را ثبت نکنید، نمی‌توان به پیشرفت شما امیدوار بود. هزینه ثبت شرکت در سال‌های اخیر به یک موضوع بسیار اساسی برای کلیه افراد تبدیل شده است و دلیل این امر نیز به اهمیت بالای ثبت شرکت برمی‌گردد. ثبت شرکت یک امر کاملاً‌ حقوقی به شمار می‌آيد. به طبع، این موضوع نیز مانند سایر مباحث حقوقی دارای هزینه‌‌های منحصر به فرد خود است که باید توسط متقاضی پرداخت شوند. شما می‌توانید با مراجعه به یک مرکز ثبت شرکت معتبر در این هزینه‌ها صرفه‌جویی مناسبی داشته باشید.

پرسش‌های متداول افراد و همچنین اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این پست به بررسی کلیه موارد مؤثر بر هزینه کلی ثبت شرکت بپردازیم. اگر شما نیز نیازمند آشنایی با این موارد هستید یا در این رابطه کنجکاوی خاصی دارید، توصیه می‌کنیم ادامه متن را از دست ندهید.

ثبت شرکت دارای برخی هزینه‌های خاص است

هزینه ثبت چه شرکتی از سایر شرکت‌ها بیشتر است؟

این پرسش یکی از پرسش‌های بسیار مهم افراد در زمینه آشنایی با هزینه ثبت شرکت است. به طور کلی باید بگوییم که از بین کلیه شرکت‌های موجود مانند شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های تعاونی، شرکت‌های با مسئولیت محدود و غیره، شرکت‌های سهامی خاص هزینه ثبت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. حال این پرسش به وجود می‌آید که بالا بودن هزینه مربوط به ثبت این شرکت‌ها چه دلیل خاصی دارد؟

آگهی مربوط به ثبت شرکت‌های سهامی خاص باید در روزنامه‌های کثیرالانتشار قرار بگیرد. به طبع، قرار دادن چنین آگهی‌هایی آن هم در روزنامه‌های کثیرالانتشار به معنای بالا رفتن کلی هزینه ثبت شرکت‌های مذکور است. به همین دلیل، بر اساس شرایط حال حاضر می‌توان گفت این نوع شرکت‌ها بیشترین هزینه مربوط به ثبت را به خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین، اگر قصد ثبت این شرکت‌ها را دارید، باید به این موضوع دقت کنید.

تأثیر سرمایه‌ شرکت بر هزینه ثبت

یکی دیگر از مواردی که باید در زمینه هزینه ثبت شرکت به آن اشاره کنیم، میزان سرمایه شرکت است. پس از پایان روند ثبت باید هزینه‌ای را برای حق‌التمبر سرمایه شرکت بپردازید. هزینه مربوط به این حق‌التمبر حدوداً یک دو هزارم کل سرمایه‌ شرکت ثبت شده خواهد بود. طبیعتاً هرچه میزان سرمایه‌ شرکت مورد نظر شما بیشتر باشد، حق‌التمبر مربوطه نیز افزایش خواهد یافت.

شاید با بیان یک مثال بتوان این موضوع را به شکل بهتری بیان کرد. بیایید تصور کنیم که سرمایه‌ یک شرکت به خصوص بیست میلیارد تومان است. از آنجایی که حق‌التمبر، یک دو هزارم این مبلغ خواهد بود، باید هزینه‌ای به میزان ده میلیون تومان را پرداخت کنید. قاعدتاً با کاهش هزینه‌ مربوط به سرمایه شرکتی، هزینه حق‌التمبر نیز کاهش می‌یابد و نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین وجود ندارد.

تأثیر سرمایه‌ شرکت بر هزینه ثبت

هزینه مربوط به درج آگهی در روزنامه‌های رسمی

هزینه ثبت شرکت شامل هزینه مربوط به درج آگهی در روزنامه‌های رسمی نیز می‌شود. به طور کلی باید گفت که این هزینه به فاکتورهای مختلفی همچون تعداد خط‌های موجود در آگهی بستگی دارد. علاوه بر این، برخی از روزنامه‌ها دارای تعرفه جداگانه‌ای هستند که باید آن را نیز مد نظر قرار داد. هرچه موضوع موجود در آگهی طولانی‌تر باشد، هزینه مربوط به این امر نیز افزایش می‌يابد.

لطفاً‌ به این موضوع توجه داشته باشید که درج‌ آگهی در روزنامه‌های رسمی نسبت به درج آگهی روزنامه‌های کثیرالانتشار دارای تعرفه‌های مختلفی است. به طور معمول، هزینه ثبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار چندین برابر هزینه مربوط به درج آگهی تأسیس شرکت در روزنامه‌های رسمی است. در گذشته تنها باید هزینه مربوط به ثبت آگهی در روزنامه‌های رسمی پرداخت می‌شد، اما امروزه ارسال آگهی به روزنامه‌های کثیرالانتشار نیز به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است.

هزینه‌های جزئی برای ثبت شرکت

هزینه‌های جزئی برای ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت شامل برخی فاکتورهای جزئی است که آن‌ها نیز می‌توانند روی هزینه اصلی و نهایی اثر بگذارند. یکی از اشتباهات افراد همین مورد است که چنین هزینه‌هایی را لحاظ نمی‌کنند و به همین دلیل، در نهایت نمی‌توانند یک تخمین صحیح از هزینه‌های ثبت شرکت داشته باشند. برخی از مهم‌ترین هزینه‌های جانبی در این زمینه عبارت‌اند از:

  • هزینه مربوط به کارمزد مؤسسه‌ای که به کمک آن قصد دارید شرکت خود را ثبت کنید.
  • هزینه مربوط به پست مدارکی که قصد دارید ارسال کنید.
  • هزینه مربوط به تمبری که قصد دارید برای سرمایه شرکت باطل کنید.
  • هزینه مربوط به حق‌الثبت که باید به اداره ثبت پرداخت کنید.

تعرفه موارد گفته شده یکسان نیست. در واقع، این موارد به صورت سالانه تغییر می‌‌کنند و به همین دلیل، نمی‌توان یک هزینه ثابت را به عنوان هزینه ثبت شرکت اعلام کرد. در هر حال، هزینه‌های مذکور نقش مهمی در زمینه تعیین هزینه نهایی ایفا می‌کنند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

هزینه حق‌الوکاله

از بین موارد گفته شده در مرحله قبل، هزینه مربوط به کارمزد یا حق‌الوکاله مهم‌ترین گزینه در زمینه تعیین هزینه ثبت شرکت است. این مبلغ برای دریافت کلیه خدمات مربوط به ثبت شرکت پرداخت می‌شود. در واقع، هزینه مذکور برای مواردی همچون ثبت اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت‌های مختلف، مشخص کردن اسم شرکت، تنظیم کلیه مدارک مرتبط با فعالیت شرکت و همچنین تعیین صورت‌جلسات هیئت مؤسسین پرداخت می‌شود.

کلیه افرادی که به دنبال کاهش هزینه ثبت شرکت خود هستند، حتماً باید به مؤسساتی مراجعه کنند که در این زمینه رضایت کاربران را به عنوان اولویت اصلی خود قرار داده‌اند. چنین مؤسساتی همواره سعی دارند تا با تعیین نرخ پایین حق‌الوکاله، اعتبار خود را نزد کاربران بهبود ببخشند.

هزینه حق‌الوکاله ثبت شرکت

سخن پایانی

ثبت شرکت همانند کلیه مباحث حقوقی دیگر دارای برخی هزینه‌های خاص است که باید به موقع پرداخت شوند.  این هزینه به موارد مختلفی همچون حق‌الوکاله و حتی سرمایه شرکتی نیز بستگی دارد و برای تعیین آن باید به چنین مواردی نیز توجه شود. به طور کلی باید گفت که هزینه ثبت شرکت بیشتر تحت تأثیر نوع شرکت است. از بین شرکت‌های مختلف، شرکت سهامی خاص بیشترین هزینه ثبت را به خود اختصاص داده است. در صورتی که با پرسش خاصی روبه‌رو هستید، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا شما را در این رابطه یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *